Äntligen Spetsklasser!

Regeringen presenterade idag ett förslag som öppnar för möjligheten att ha spetsklasser på högstadiet. "Även studiebegåvade elever har rätt att utvecklas i sin egen takt. ingen skall behöva rulla tummarna i skolan", säger utbildningsminister Jan Björklund.

Äntligen säger jag bara! Kritiska vänsterpartister kommer säga att det här märker elever och trycker ner de som har det svårare i skolan men det är precis tvärt om! Istället för att en elev ska känna att den lyssnar på en lärargenomgång av något som den redan har hört ett oräkneligt antal gånger och en annan känna att den fortfarande inte förstår så kan nu läraren anpassa lektionerna bättre.

Själv har jag till exempel väldigt lätt för matte. Som tur var hade jag på högstadiet en lärare som tog fram material ur gymnasiets mattekurser åt mig ganska ofta men det gör inte alla lärare.

Tänk dig själv att du har lätt för matte och snabbt räknar klart kapitlet i boken och då antingen blir uppmanad att räkna den igen (jodå sånt finns...) eller får några arbetsblad med nya uppgifter (fast på samma svårighetsnivå). Det är ett väldigt effektivt sätt att döda någons entusiasm på.

Vi har inte råd att spilla viktig kunskap genom att brista i tillgången på utmaningar för elever. Att inte tappa de som har de lätt i skolan är precis lika viktigt som att inte tappa de som har det svårt. Jag kan bara tänka mig hur najs det hade varit om jag inte bara hade kunnat läsa gymnasiematte i nian utan även tenta av den. Tänk vad mycket tid jag hade fått över att lära mig mer ännu mer på gymnasiet då.

Att höja kunskapsnivån är aldrig dåligt. Kunskap bygger framtiden!

//Nicholas Nikander

Läs mer:
SvD: Spetsutbildningar för 13-åringar

Andra Bloggar:
Lotta Edholm: Spetsklasser självklart i Stockholm

Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Intressant sida! Det märks att du gillar att skriva!

2011-07-20 @ 20:01:30
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0