Lars Ohlys Tal!

Har genomlidit Lars Ohlys tal från Almedalen. Förutom att han nämnde ordet "välfärd" typ fyrtioelva gånger så var det några saker jag störde mig på:

 

1.Han var riktigt ilsken över att ungdomar inte kan konkurrera på bostadsmarknaden. Okej så långt kan jag hålla med men borde man inte vara minst lika förbannad över att LAS gör att ungdomar inte kan konkurrera på arbetsmarknaden då?

 

2. Han butter över kvinnornas lägre löner och männens fördel i arbetslivet. Ja så långt håller jag med men varför vill han då avskaffa RUT avdraget som har gjort att fler kvinnor startar företag?

 

3. Istället för att skattesubventionera hushållsnära tjänster för de som redan har råd så ska man göra avdrag åt pensionärerna som har det knapert. Jo det är bra om man gynnar pensionärer som redan har det knapert men RUT har ju främst gynnat medelinkomsttagare som har råd just på grund av RUT.

 

4. När han pratar om "rätten att gå på bio" så undrar jag vad jag har missat för rolig lag? Inte undra på att han vill ha så höga skatter om det ska bygga ett sånt välfärdssamhälle.

 

5. Han säger att skolresultatet har sjunkigt och att det är något Björklund borde ta på sig. De som går ut nian nu gick ju i sexan vid förra valet. Största delen av deras (egentligen "våran" eftersom jag är 94:a) skolgång har ju vart under rött styre. Dåliga rsultat idag beror ju på fel som gjordes för decennier sedan.

 

6. Han pratar om att alla ska betala lika mycket skatt på 100 kronor. Arbetslösa, arbetande, pensionärer, sjukskrivna etc... Det måste väl betyda att han vill avskaffa skiktgränserna som gör att man betalar mer skatt på den "övre delen" av inkomsten?

 

//Nicholas Nikander

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0